• بالفيديو.. رأي الشعراوي حول رفع الدعم وغلاء الأسعار يثير الجدل على "فيسبوك"

    10:03 م الأحد 24 يونيو 2018
    بالفيديو.. رأي الشعراوي حول رفع الدعم وغلاء الأسعار يثير الجدل على "فيسبوك"

    فضيلة الإمام محمد متولي الشعراوي

    كتب - أحمد الجندي:

    انتشر على مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو لفضيلة الإمام محمد متولي الشعراوي يتحدث خلاله عن رأيه في رفع الدعم عن المواطنين.

    ودعا إمام الدعاة الحكومة ومتخذي القرار في مصر إلى رفع الدعم عن المواطنين، وتحمل كل فرد مقدار استهلاك أسرته، حتى يتجه الناس إلى التوفير وعدم الإسراف.

    وأكد الشيخ الشعراوي خلال الفيديو الذي يعود لفترة التسعينيات من القرن الماضي ضرورة قيام الحكومة برفع الدعم حتى يقوم المواطنون بترشيد الاستهلاك، مضيفًا: «إحنا مش هنأكل العيش للمواشي، الحاجة لما تأخد سعرها الصح الإنسان بيظبط نفسه».

    وتابع: «لما العيش ارتفع سعره الناس بقت تجيب العيش على القد، ومحدش يرمي رغيف لحمار وخروف، الدولة والحاكم أمة محدودة ولا ينبغي أن تعمل لأمة متعددة، وإنما كل إنسان يعمل لنفسه، "ساعتها كل واحد هياخد على قده واللى مش معاه ثمن اللحمة نفسه متجيش ليها، ويقول أنا مبقتش أحب اللحمة".

    واستشهد بحديث النبي صلى الله عليه وسلم "الكافر يأكل في سبعة أمعاء والمؤمن يأكل في معى واحد".

    وعلى "فيسبوك" تباينت ردود الأفعال بين المستخدمين بين مؤيد ومعارض لرأي الشيخ الراحل- رحمه الله.. يقول Ahmed Osman : "اللي بيشرب بنزين زياده يا جماعه ميعملش كده تاني ...كل واحد يشرب اللي يكفيه بس وبلاش إسراف".

    فيما رأتRadwan Noshy: "هذا هو شرع الله ولكن ده في حالة إذا كانت الأمة كلها تعاني أما أن يكون هناك ناس بتقبض آلافات وملايين وناس بتقبض ملاليم أو مش لاقيه مليم يبقي ده ظلم ومخالف لشرع الله ".

    وقالMohamed Waheed: "كلام الشعراوي صح بس هنا هو يقصد إن الشعب يكون عنده حد الكفاية يعني تكون المرتبات مكفية الناس بحيث إن الدعم لما يترفع الناس تستحمل مش يبقى عندي ناس بتاكل من الزباله وأجي انا أرفع الدعم، يبقى الناس هتموت طبعا مش معقول بقى إن الإسلام أو الشعراوي يكون بيدعو لقتل الناس نفهم شويه وبلاش (...)".

    وعلق Mohamed Hatata: "جزاك الله خيرًا يا فضيله الإمام عنا جميعاً هذه هي حقيقة الشعب المصرى التعود علي أبوبلاش والإهمال طالما الحكومة دفعت، ولذلك نفضل طول العمر مدينين للغير. لكن الحمد لله ربنا أرسل لنا رئيسا لمصر صاحب فكر متطور لبناء دولة قويه يعيش فيها المواطن من كد يده".

    إعلان

    إعلان

    إعلان