• بالصور- محمد صلاح.. مصمم فوتوشوب يذهب بنجوم الزمن الجميل إلى الساحل وسهل حشيش

    01:00 م الأربعاء 12 سبتمبر 2018

    كتبت- بسمة أبوطالب:

    الموهبة، الشغف، الذوق، والإبداع، هي مؤهلات مصمم الجرافيك محمد صلاح، الذي استغل مهاراته في التصميم والابتكار في الخروج عن المألوف في عالم "الفوتوشوف" لعمل مشاريع مختلفة يوصِل بها وجهات نظره وأهدافه.

    محمد صلاح، شاب مصري يعمل في مجال تصميم الجرافيك، يبحث دائمًا عن الأفكار المختلفة والجريئة، كان آخر أعماله صورًا لنجوم الزمن الجميل بتصميم ابتكاري ظهروا فيه وكأنهم يعيشون في وقتنا الحالي على شاطيء البحر في قرى ومناطقمصر السياحية المختلفة.

    "أنا بحب الرسم جدا وهو شغلي الأساسي، لكن بحب اتعلم حاجات كتير جديدة زي شغل الجرافكس، كجزء من وظيفتي، واللي اتعلمته مع نفسي من خلال الكورسات الأونلاين، واللي استمتعت بيه لما بدأت اشتغل في الميديا" هكذا حكى "صلاح" عن بداية عمله كمصمم جرافيك.

    محمد صلاح، 27 عامًا، مهندس اتصالات، ويعمل فنان محترف ومدير فني، حبه لمجال التصميمات في تعلمه بشكل احترافي منذ 8 سنوات، حتى الوصول إلى عمل مشاريع مختلفة وغريبة.

    وعن فكرة مشروع نجوم الزمن الجميل في المصيف، قال:"بشتغل مدير فني في إحدى شركات الدعاية والإعلان، ومن هنا جائتني الفكرة، فقمت بعرضها عليهم، وأعجبوا بها للغاية، وبدأت في تنفيذها بالفعل".

    "جاتلي فكرة المشروع دا من الناس القديمة اللي بتسافر زي حسين ومصطفى فهمي، فالناس دي أكيد لو لسه عايشين، كانوا عملوا زيهم فا حبيت أعمل حاجة لو هما لسه معانا لحد دلوقتي كانوا هيقضوا حياتهم ازاى وهيعملوا إيه" من هذه الملاحظة تبلور لـ"صلاح" مشروعه.

    استغرق "صلاح" مدة أسبوع كامل لتنفيذ مشروعه، بعدد ساعات عمل من 6 إلى 7 يوميًا.

    لاقى مشروع نجوم الزمن الجميل في المصيف، إعجاب عدد كبير من الأشخاص على مواقع التواصل الاجتماعي، وردود أفعال جيدة للغاية.

    يذكر أن "صلاح" من محبي عمل مشاريع تخص ذوي الاحتياجات الخاصة، ودعمهم من خلال إظهارهم للمجتمع بشكل مختلف.

    إعلان

    إعلان

    إعلان