إعلان

صور| تزامنا مع مئوية "ملك الترسو".. ليلى علوي تستعيد ذكرياتها مع فريد شوقي

06:45 م الثلاثاء 04 أغسطس 2020

كتبت- ياسمين الشرقاوي:

استعادت الفنانة ليلى علوي، ذكريات تعاونها مع الفنان الراحل فريد شوقي، من خلال نشر العديد من الصور التي جمعتهما في عدة أعمال فنية، بمناسبة ذكرى مئوية الفنان الكبير.

وعلقت "ليلى"، على الصور قائلة: "كان لي الشرف إني وقفت أمام عملاق من عمالقة الفن والإنسانية فريد شوقي في عدة أعمال، وكانت أول بطولة تكون قدام ملك الترسو شخصيًا، لما بفتكر دلوقتي كواليس ترشيحي ومشاركتي في بطولة فيلم البؤساء مع العملاقين يوسف وهبي وفريد شوقي، بحمد ربنا إني كنت إلى حد كبير محظوظة إني أقف قدام مدرستين زي دول في أول مشواري".

وأضافت: "وتوالت الأفلام ومنها العمل الأشهر خرج ولم يعد، وأيام التحدي، واه يا بلد اه، وفي حضرة فريد شوقي اتعلمت يعني ايه نجم وإزاي النجم لازم يبقى إنسان أولا، فريد شوقي كان ملك في حضوره وأخلاقه واهتمامه بشغله وموهبته وحبه للي حواليه وللفن اللي اداله حياته كلها، واحنا بنحتفل بمئوية الملك عايزة ادعيله بالرحمة والمغفرة، وأقول إنه الفنان الحقيقي مابيموتش، مبيتنسيش".

View this post on Instagram

كان لي الشرف إني وقفت أمام عملاق من عمالقة الفن والإنسانية فريد شوقي في عدة أعمال .. وكانت أول بطولة تكون قدام ملك الترسو شخصيًا. لما بافتكر دلوقتي كواليس ترشيحي ومشاركتي في بطولة فيلم " البؤساء" مع العملاقين يوسف وهبي وفريد شوقي باحمد ربنا اني كنت الى حد كبير محظوظة إني أقف قدام مدرستين زي دول في أول مشواري . وتوالت الأفلام ومنها العمل الأشهر خرج ولم يعد وأيام التحدي واه يا بلد اه. وفي حضرة فريد شوقي اتعلمت يعني إيه نجم وإزاي النجم لازم يبقى إنسان أولا ، فريد شوقي كان ملك في حضوره وأخلاقه واهتمامه بشغله وموهبته وحبه للي حواليه وللفن اللي إداله حياته كلها وإحنا بنحتفل بمئوية الملك عايزة ادعيله بالرحمة والمغفرة وأقول إنه الفنان الحقيقي مابيموتش .. ومابيتنسيش #الملك_فريد_شوقي #مئوية_فريد_شوقي #فريد_شوقي #ملك_الترسو #ليلى_علوي

A post shared by LailaElouiOfficial (@lailaelouiofficial) on

فيديو قد يعجبك: