غياب "الزعيم" وميرفت أمين وعملية سمير غانم.. إلهام شاهين تتحدث عن زفاف شقيقها

04:27 م الإثنين 05 أكتوبر 2020

كتبت- ياسمين الشرقاوي:

كشفت الفنانة إلهام شاهين العديد من التفاصيل والأسرار المتعلقة بزفاف شقيقها الفنان أمير شاهين على المونتيرة منة جاب الله، الذي أقيم الجمعة الماضية بأحد فنادق القاهرة الكُبرى.

وقالت "إلهام"، إن زفاف شقيقها كان بمثابة رسالة قدمتها، وأعربت عن سعادتها قائلة: "أنا أسعد واحدة في الدنيا دي فرحتي الكبيرة اللي كنت منتظراها حسيت إني خلاص كملت رسالتي أمير ده أخر العنقود في عائلة شاهين وأغلى حد عندي مش بعتبره أخويا هو كمان ابني لما ماما خلفته كنت في ثانوي وكان بيقولي وهو صغير ماما ميمي".

وعن كيفية إقناع شقيقها بالزواج خاصة وإنه كان يستبعد تلك الخطوة تمامًا، قالت "إلهام"، في مداخلة هاتفية لبرنامج ET بالعربي، أن الأمر تطلب منها مجهودًا لاقناعه موضحة: "اقناعه إنه يتجوز خد مني سنين، كنت دايمًا بقوله لازم تتجوز وتستقر وتعمل عيلة وتخلف أولاد وكنت شديدة الحرص إنه يتجوز وبتحايل عليه وأخد مني مجهود في اقناعه بفكرة الجواز".

وردًا على سؤال إن كانت تفكر في اتخاذ خطوة الزواج مجددًا قالت: "الأمور دي قدرية الواحد مش بمزاجه، الواحد مش بياخد بيها قرار".

كما تطرقت إلهام شاهين في حديثها عن الحضور المكثف للنجوم في حفل الزفاف، مؤكدة أنها التزمت بقرارات رئاسة الوزراء بشأن حفلات الزفاف في ظل كورونا: "طبعا اللي اعتذر عشان كورونا أنا مقدرة جدا جدا، وفي ناس مقدرتش اعزمهم لأن كان ممنوع الأفراح في الفنادق خوفا من كورونا، ولكن رئاسة الوزراء قالت إنه ممكن نعمل فرح بس بشروط أولها إنه يكون في منطقة مفتوحة وكمان ميتعداش 300 فرد، فكنت حريصة أن العدد ميزدش، خصوصًا وأننا بنحترم القانون".

وعن سبب غياب الزعيم عادل إمام عن حضور حفل الزفاف، خاصة في ظل الصداقة التي تجمعهما ومشاركات فنية عدة، قالت إلهام شاهين، إنها لم تقم بدعوته خوفًا على صحته: "أخاف عليه أخاف على صحته ده قيمة كبيرة جدًا في حياتنا وبعدين ده الوحيد اللي مش هقدر أبعد الناس عنه، الناس بتتجمع عليه في أي مكان، طبعا شرف ليا انه يكون موجود في الفرح ده سبب وجودي في السينما وعلى راسي من فوق وله فضل عليا في حياتي بحبه جدا وبحب عيلته جدا بس حقيقي أخاف عليه من التجمعات".

أما عن سبب غياب اثنين من صديقات عمرها: ميرفت أمين ودلال عبدالعزيز، فجرت إلهام مفاجأة عن السبب قائلة: "ميرفت أمين حبيبة قلبي من وقت وفاة رجاء الجداوي وشويكار وهي مبتخرجش ولا بتظهر خالص في أي تجمعات، وكلمتني طبعًا وأنا مقدرة، أما بالنسبة لـ دلال كانت جاية لكن سمير غانم كان عامل عملية من أيام وهو كويس جدا دلوقتي الحمد الله وهي المفروض تكون جنبه في الوقت ده فأنا عذراها جدا جدا وبتمناله ألف سلامة".

وشهد الحفل حضورًا مكثفًا للعديد من النجوم، أبرزهم: يسرا، هاني رمزي، هاني سلامة، داليا البحيري، سمير صبري، أشرف زكي، كارول سماحة، إيناس الدغيدي، وفاء عامر، أمل رزق، ريم البارودي، بوسي، تامر حبيب، لبلبة، هاني شاكر، كريم أبوزيد، صابرين، رانيا فريد شوقي، منة شلبي، هالة صدقي، هنا شيحة، بشرى، محمد الشرنوبي، انتصار، المنتج جمال العدل، ومصمم الأزياء هاني البحيري، الإعلامية بوسي شلبي، وغيرهم.

كورونا.. لحظة بلحظة

كورونا فى مصر

  • 115541

    عدد المصابين

  • 102596

    عدد المتعافين

  • 6636

    عدد الوفيات

كورونا فى العالم

  • 63032854

    عدد المصابين

  • 43519933

    عدد المتعافين

  • 1464577

    عدد الوفيات

إعلان

إعلان

خدمة الاشعارات

تلقى آخر الأخبار والمستجدات من موقع مصراوي