• قبل وعد البحري كيف تخلص نجوم الفن من "السمنة"؟.. أحدهم وصل لـ180 كيلو

    04:36 م الأحد 14 يوليه 2019

    كتبت- منى الموجي:

    كشفت الفنانة السورية وعد البحري مؤخرًا عن خضوعها لعملية تكميم معدة، في محاولة منها لإنقاص وزنها، وأطلت على جمهورها من خلال فيديو صوّرته بالمستشفى، وقالت "تعرضت لمشاكل صحية كتيرة، وأعتقد ده الوقت اني اخد قرار وأغير مسار حياتي، ثانيا عشان الفن ابقى بكامل لياقتي واناقتي، بشكركم انكم سألتوا عليا".

    وتابعت "عايزة افهمكم الواحد بيبقى عارف انه تخين وتعبان، محدش بيحب يبقى تخين، وكتير ناس بتعدي بده، السمنة جرحتني وناس كتير جرحتني حتى في الوسط الفني، بيشوفوا ان واحدة تخنت خلاص، لأ أنا منتهتش فنيا انتوا اللي عايزين كده، ناس حقودة وناس كتير كانت بتنتفدني على السمنة".

    View this post on Instagram

    A post shared by Worldcelebrity Art Production (@worldcelebrity.art) on

    وعد لم تكن الوحيدة داخل الوسط الفني التي تسعى للحفاظ على صحتها والحصول على شكل يناسب وضعها الفني، فنجوم الفن مطالبون بالظهور في أبهى صورهم طالما ارتضوا الوقوف أمام الكاميرا، حتى لا تبتعد عنهم الأضواء أو يتم حصرهم في إطار معين، بعضهم يلجأ لحمية غذائية وفقًا لتعليمات طبيب، إلى جانب ممارسة الرياضة في صالات الألعاب الرياضية، والبعض الآخر لا يجد حلًا سوى التدخل الجراحي.

    فيفي عبده

    قالت الفنانة فيفي عبده إن الرقص ساعدها كثيرًا على فقدان وزنها، وأوضحت "الرقص بيحرق اكتر من المشي تمشي خمسة كيلو او ترقصي ساعة في البيت، لقيت إن احسن لي الرقص".

    ووجهت نصيحة للراغبات في التخلص من وزنهن الزائد، عبر برنامج "MBC Trending": "تحط الكاسيت وبلاستيك على جسمها هتعرق اكتر وتقدر تحرق بسرعة"، لافتة لاتباعها حمية غذائية قاسية.

    وتابعت "لازم ارجع زي ما كنت التخن مالوش أي لازمة فقافلة بوقي خالص مباكلش اي حاجة، كل واحد لازم يبقى دكتور نفسي ويعالج نفسه بنفسه".

    ليلى علوي

    نفت الفنانة ليلى علوي إجراءها أي عمليات تجميل، مؤكدة انها اتبعت نظام غذائي ساعدها على التخلص من وزنها الزائد، وهو ما جعل الجمهور يظن أنها خضعت لعمليات تجميل .

    وأضافت ليلى في حوارها مع الإعلامي عمرو الليثي في برنامج "بوضوح" على قناة الحياة "والله العظيم معملتش أي عمليات تجميل، خسيت وده فارق في اللبس، وسعيدة في شغلي، وشايفة الجمهور مبسوط وده أكيد انعكس عليا".

    وقالت في برنامج "صاحبة السعادة" إن كل صور الفوتوسيشن بيتعملها فوتوشوب، مضيفة "بس انا الحمد لله خسيت، وبراحة من غير ما اتعب، ده بسطني جدًا ورفع معنوياتي".

    أحمد زاهر

    روى الفنان أحمد زاهر في برنامج "معكم.. منى الشاذلي" كواليس الأيام الصعبة التي عانى فيها من زيادة الوزن، بعدما اكتشف إصابته بفيروس نادر أدى لتوقف عمل الغدة الدرقية عن العمل وزيادة وزنه للحد الذي وصل فيه لـ180 كيلو جرام.

    وأوضح أنه اكتشف مرضه بالصدفة على الرغم من كون والديه طبيبين، وأنه كان يعتقدزيادة وزنه طبيعية وسيستطيع التغلب عليها، لكن صديق له طلب منه إجراء جراحة لإنقاص وزنه، وعندما بدأ في إجراء التحاليل أخبره الأطباء أنه مصاب بفيروس نادر يؤدي لزيادة الوزن المفرطة، وأنه لابد من إيجاد حل فوري لأن مخه مهدد بالتوقف عن العمل خلال شهرين على الأكثر بسبب هذا الفيروس النادر .

    سمية الخشاب

    قالت الفنانة سمية الخشاب إنها كانت معتادة أن يزيد وزنها وينقص بنسب ثابتة، حتى احتاجت لتناول أدوية تسببت في ان تصبح "منفوخة" مثل "البالونة".

    وتابعت في برنامج "الستات مايعرفوش يكدبوا": "وقتها بقى عندي حافز اني ارجع أحسن من الأول وأرشق من الأول، الناس اتصدموا من عودتي لوزن مثالي كنت زي عارضة أزياء وصل وزني 59 كيلو وبعدها أصبحت 61 كيلو وهذا أفضل لأنه أحلى ومبحبش إني أكون جلد على عضم".

    مها أحمد

    حلت الفنانة مها أحمد ضيفة على برنامج "قهوة أشرف" الذي قدمه الفنان أشرف عبدالباقي على قناة الحياة، وكشفت عن الطريقة التي خسرت بها وزنها الزائد، موضحة أنها ليست ضد إجراء عمليات التجميل، لكن عليها التأكد من نسبة نجاحها "أضمن الأول لو كويسة ومش هتسيب أثر".

    وتابعت "طول عمري بعمل ريجيم حصلي حاجة كنت هعمل برنامج واتأخر اوي، وبعدين قالوا هنستأنف قلت ليه لأ اعمل دايت، واخدت أدوية حرق قوية جدًا ومتعبة جدًا ومرهقة، مش أي حد ياخدها مبرضاش اقول على اسمها عشان مضرش حد، حرمت نفسي من كل حاجة وجالي أنيميا حادة ودخلت المستشفى، ونقلولي دم، وغلطة عمري إني رحت مع السقا الجيم، وبعدين عملت بالونة المعدة".

    أحمد رزق

    أكد الفنان أحمد رزق في تصريحات خاصة لـ"مصراوي"، أنه فقد الكثير من وزنه معتمدًا على نظام غذائي "ريجيم" دون اللجوء للرياضة، ويستعد الفترة المُقبلة لممارسة الرياضة، لافتًا إلى أن ظهوره في رمضان الماضي من خلال واحدة من حكايات مسلسل "بدل الحدوتة 3"، كان رغبة منه في أن يعتاد الجمهور على شكله الجديد.

    محمد علي رزق

    كشف الفنان محمد علي رزق كيف فقد الكثير من وزنه في حوار مع برنامج "عين" على قناة الحياة.

    وقال "خسيت بنظام غذائي دايت، معملتش عملية خالص، اليومين دول زايد شوية 4 أو خمسة كيلو"، مضيفًا "مخفتش ان ادوار متجيليش لان هتجيلي ادوار تانية، الفكرة ان محدش بياخد كل الارضيات دائما عشان اخد ارضية هخسر ادامها حاجات تانية، لما خسيت خسرت نوعية معينة بس كسبت رزق في أبو جبل، صابر في علامة استفهام، لو كنت فضلت تخين هفضل في نفس الدائرة المغلقة اللي كنت فيها، التخين الغلبان، التخين أبو دم خفيف أي تخين جنبوا حاجة".

    إعلان

    إعلان

    إعلان