• ميرهان حسين تروي تفاصيل 14 يومًا قضتها بالسجن وإنجي المقدم ترفض القبلات.. تصريحات نجوم "الفن×أسبوع"

    05:32 م الجمعة 22 فبراير 2019

    إعداد- منى الموجي:
    تتنافس البرامج التليفزيونية كل أسبوع على استضافة أشهر نجوم ونجمات الفن، للحديث عن أمور شخصية وفنية، تضمن الخروج بتصريحات جريئة، تحقق أعلى نسب مشاهدة. وفي السطور التالية، يستعرض "مصراوي" أبرز 7 تصريحات لأهل الفن في البرامج خلال الأسبوع الماضي "فيفي عبده تكشف عن سر خسارتها الكثير من وزنها، ميرهان حسين تتحدث عن الأيام التي قضتها في السجن، وإنجي المقدم ترفض القبلات في الأعمال الفنية، وميرنا وليد تحكي موقف جمعها بسعاد حسني،..."، وغيرها من التصريحات التي نستعرض أبرزها في السطور التالية..

    ميرهان حسين

    استضاف برنامج "إم بي سي تريندينج" المعروض على قناة MBC4، الفنانة الشابة ميرهان حسين، عقب انتهاءها من قضاء فترة عقوبتها في القضية المعروفة إعلاميًا بـ"كمين الهرم".
    وتحدثت ميرهان عن الـ14 يومًا التي قضتها في السجن، قائلة "الفترة عدت عليا بأحسن حاجة ممكنة، ربنا يسرهالي جدًا، في الأول والأخر هي تجربة صعبة"، متابعة "لما وصلنا لمرحلة خلاص بقى حكم عليا وعلى الأطراف التانية نفس الحكم بالظبط، فكرت شوية وخدت قرار مع نفسي إني هروح أسلم نفسي وأنفذ الفترة دي واخلص من القصة دي تمامًا، عشان أفوق لنفسي وأفوق لشغلي وارتاح شوية نفسيًا، لأنها كانت حاجة ضغطتني وتعبتني الفترة اللي فاتت".

    وأضافت "اعتمدت على ربنا في الأول وفي الأخر، ودعيت يارب يقويني وأقدر أكون قد القرار اللي أخدته، وأقدر أنفذ المدة عشان أخلص منها"، وعن السجينات اللاتي قابلتهن فترة حبسها قالت "اتفاجأت إني مشهورة قوي مكنتش عارفة كده واني مشهورة للدرجة دي، كل الناس هناك بيحبوني حسيت إن ربنا بعتني أهون عليهم مبسوطين وشايفين حد يعرفوه وبيحبوه. شفت نماذج كتير ناس مظلومين وناس مجرمين مبقتش عارفة إزاي استحملوا يقضوا فترات طويلة جدًا، الواحد مكنش مستحمل مدة قصيرة زي دي حاجة صعبة جدًا".

    وعن الدروس التي استفادتها من هذه التجربة، قالت "استفدت اني عرفت قيمة النعم اللي أنا فيها، كل حاجة عندي ببقى حاسة انها طبيعية عرفت انها نعمة من ربنا، الدنيا غدارة مش مضمونة ممكن تبقى النهاردة وسط أهلك وناجح وتاني يوم يحصلك أزمة تبعدك عن كل ده".

    إنجي المقدم

    واستضافت المذيعة سمر يسري، في برنامج "حفلة 11" الفنانة إنجي المقدم، والتي أكدت رفضها التام لتقديم مشاهد القبلات في أي عمل فني.
    وقالت "لو اتعرض عليا قبلات في دور برفض، حصل زمان لكن مبقاش بيتعرض عليا حاجات زي كده"، وأضافت "عارفة حدودي بلبس ممكن قصير، مامتي وبابايا مكنوش مقفلين كانوا منفتحين، بحاول أعرف ايه بيتعمل فين، أمتى، ومع مين، عندي نوع من الرقابة الداخلية".

    حسين فهمي

    استضافت الفنانة الكبيرة إسعاد يونس، في حلقة جديدة من برنامجها "صاحبة السعادة"، الفنان حسين فهمي، والذي علّق على شائعة تصفه بـ"البخيل"، وقال "طلعت عليا إشاعات اني بخيل، عارف سببها ايه وعارف مين اللي بيروج الاشاعة، وأنا أبعد ما يكون عن ده، لأن البخيل له مواصفات لا تنطبق عليا خالص".

    هاني شاكر

    أما ضيف برنامج "حكايات لطيفة" الذي تقدمه الفنانة لطيفة، فكان هذا الأسبوع الفنان الكبير هاني شاكر، والذي كشف عن الصفات الثلاث التي لا يحب أن تتواجد في أي إمرأة "مبحبش الغرور ومبحبش النكد ومبحبش العند لمجرد العند".

    نشوى مصطفى

    حلّت الفنانة نشوى مصطفى ضيفة على برنامج "قهوة أشرف" مع الفنان أشرف عبدالباقي، وكشفت عن عدم اتقانها للغة الإنجليزية، وقالت "كنت بقول كلمات إنجليزي وسط كلامي من باب اني بتقنعر يعني، جوزي في مرة قالي احلفي على المصحف، قلتله على ايه قالي إنك متنطقيش الإنجليزي".

    فيفي عبده

    واستضاف الإعلامي عمرو أديب في برنامج "الحكاية"، الفنانة فيفي عبده، وتحدثت عن سر خسارتها الكثير من وزنها.
    وقالت "عندي في البيت كل الأجهزة الرياضية، بقوم أرقص وزني ينزل على طول، أخس في يومين وأزيد في يومين"، مؤكدة ان الرقص يغيّر نفسيتها.
    وتابعت "كنت في لبنان ولقيت واحدة لابسة جينز، قلت أنا فين من ده، وقررت أنزل وزني، دخلت الصيدلية وقلتله عايزة دوا للريجيم، كنت عمالة ابص للفساتين واتحسر على نفسي".

    ميرنا وليد

    حلّت الفنانة ميرنا وليد ضيفة على برنامج "كل يوم" الذي يقدمه الإعلامي وائل الإبراشي، وتحدثت عن ذكرياتها مع الفنانة سعاد حسني.
    وقالت إن السندريلا، سألتها عندما قابلتها للمرة الأولى عن اسمها، ومن شدة إعجاب ميرنا بها لم تستطع الرد، الأمر الذي جعل سعاد تقول إن هذه الفتاة ستكون سببًا في فشل فيلم "الراعي والنساء".
    وتابعت ميرنا "وقبل نهاية الفيلم طلبت مني أركب معها العربية، وقالتلي عارفة يا ميرنا أول مرة شفتك فيها قلت إيه للمخرج، قلتله البنت دي هتفشل الفيلم ولازم تمشيها فورًا، حسيت بكبسة فظيعة، وقلتلها: حضرتك شيفاني منفعش حاضر بعد ما اخلص الفيلم مش هشتغل تاني، طالما أنا ممثلة فاشلة".
    وجاء رد سعاد حسني "لأ انتي بتفكريني بنفسي، ببدايتي أنا لما ابتديت بالضبط كنت في سنك 16 سنة وكنت بطلة عمل".

    إعلان

    إعلان

    إعلان