إعلان

محمد صبحي لـ"مصراوي": الفنان يختار جمهوره وأقدم فنًا لا يتعالى عليهم

04:39 م الإثنين 29 أبريل 2019

محمد صبحي

دور على لوجو مصراوي فى أخبار رمضان وادخل السحب الاسبوعى لتكسب سماعات JBL وموبايل

شروط المسابقه
  • لوجو مصراوي موجود داخل صفحة رمضانك مصراوي، دور على اللوجو وأنت بتتنقل بين أخبار رمضان، وكل لوجو هتلاقيه هيتحسب لك نقطة، وكل يوم فيه لوجو جديد في مكان مختلف، جمع نقاط أكثر وادخل سحب كل 10 أيام، على سماعات JBLوموبايل. يلاسجل إيميلك وابدأ بالاشتراك من هنا

كتبت- منى الموجي:

قال الفنان محمد صبحي، إنه لم يلمس تغييرًا في الجمهور بعد عودته لخشبة المسرح بعد غياب امتد لأكثر من 16 عامًا، ليقدم "خيبتنا" و"غزل البنات".

وأضاف صبحي في تصريحات خاصة لـ"مصراوي": "هناك مقولة تؤكد أن الجمهور يختار الفنان الذي يذهب له، لكن أنا لدي يقين من 50 سنة ومنذ أن التحقت بالمعهد العالي للفنون المسرحية، أن الفنان هو الذي يختار جمهوره، من اسم المسرحية واختيار الفنانين المشاركين فيها، ومن تاريخه".

وأوضح "هتعملي هلس انتي اختارتي الجمهور اللي عايز هلس، مش هيجي الجمهور اللي عايز ضحك لما يفكر، أنا اللي بستدعي الجمهور بريموت كنترول من تاريخي واسم المسرحية"، ذاكرًا موقفًا تعرض له أثناء تقديمه مسرحية "كارمن"، إذ قال له عامل في المسرح "انت هيتخرب بيتك مين هيجي كارمن، هيفتكروا إنها أوبرا أو لغة عربية فصحى، سميها (كراملة في الفانلة)، هتكسر الدنيا"، فراهنه صبحي إنه سيخصم له نصف شهر إذا نجحت المسرحية، وتحداه العامل وقال "اخصم شهر".

وتابع صبحي "كارمن مش متعالية على ذوق الجمهور بالعكس تخاطب عقله، الجمهور اللي بيجيلي مسرحي 90% منه مش بيروح مسارح تانية إلا اللي تشبهني، وأقدم فنًا لا يتعالى على الجمهور ولا يسطح من عقله".

جدير بالذكر أن قناة ten، ستعرض في الساعة 11:30 مساء اليوم الاثنين مسرحية "غزل البنات" للفنان محمد صبحي احتفالًا بأعياد الربيع.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان