إعلان

عادل إمام متهم بالإساءة للإسلام والمسيحية بسبب "مأمون وشركاه"

01:35 م الخميس 23 يونيو 2016

كتبت- منى الموجي:

وجه عدد من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، اتهامات لمسلسل "الزعيم" عادل إمام "مأمون وشركاه"، بالإساءة للإسلام والمسيحية، مؤكدين أن المسلسل يشوه صورة المسلم والمسيحي، بما يعرضه من أفكار غير صحيحة.

واعترض عدد كبير من متابعي المسلسل على إظهار المسلم الملتحي على إنه متعصب وإرهابي، وإظهار المسيحي على أنه شارب للخمر وكافر، وفقا لتعليقات البعض.

ومن بين التعليقات التي عبرت عن استياءها من هذا التناول: "كل هدفه في أفلامه ومسلسلاته تشويه الدين.. انت ازاي تقبل تطلع الدين كدا دا اليهود معملوش كدا"، واعتبر أخر أن للمسلسل غرض خبيث وهو محاولة تشويه صورة الإخوان أكثر وأكثر، ورأى ثالث أن مسلسلات عادل إمام تحرص على السخرية من الإسلام والمسلمين كل عام.

كما جاءت تعليقات عدد أخر من متابعي "مأمون وشركاه" لترفض الصورة التي ظهر عليها المسيحي في المسلسل، "نرفض استباحة المسيحية واهانت المسيحيين بدون اى رد او توضيح ..احنا مش بنشرب خمرة ولا هى حلال ولا من حق اى حد يوصفنا بالكفرة مهما كان وخصوصا مع عدم رد اى من الابطال على هذه الهرتلة".

وأضاف تعليق أخر "على فكرة مش من حق أي حد أنه يتكلم عن المسيحية كلمة واحدة أصلا وكمان من المفروض ان السياسة متدخلش في الدين ومحدش يدين حد كل واحد كفيل بنفسه وبس واللي مش فاهم حاجة في المسيحية ميتكلمش اصلا انت مش من حقك تعرف حاجه عننا اساسا واحنا كمان مش هنرد علي اي حد مش فاهم حاجه لكن مش هسمح بردو ان حد يدخل او يغلط فيا او في ديني كل واحد غيور علي دينه فنحترم فكر بعض ومعتقدات بعض وياريت اللي يتكلم يكون فاهم مش يكون مش فاهم ويقول اي كلام علشان بس يسبب فتنه وانا ضد المسلسل ده بكل ارائه وافكاره لانه مبحترمش افكار الناس التانية".

"مأمون وشركاه" تأليف يوسف معاطي، بطولة عادل إمام، لبلبة، مصطفى فهمي، شيرين، خالد سليم، خالد سرحان، ريم مصطفى، هنا الزاهد، حمزة العيلي، ومن إخراج رامي إمام، ويعرض حصريا على فضائية MBC مصر.

 

استطلاع مصراوي

شارك برأيك.. ما هو أفضل مسلسل (15 حلقة) عرض في النصف الأول من شهر رمضان؟

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: