• بمناسبة موسم المهرجانات.. ليلى علوي تستعيد ذكريات فيلم " المصير"

    10:02 م الثلاثاء 17 سبتمبر 2019

    كتبت- بهيرة فودة:

    نشرت الفنانة ليلى علوي مجموعة من الصور، عبر حسابها بموقع " إنستجرام"، تستعيد بها ذكريات فيلم "المصير".

    وظهرت ليلى في الصور رفقة الفنان الراحل نور الشريف، والمخرج الراحل يوسف شاهين، والفنان محمد منير، وعلقت على الصور: "بمناسبة موسم المهرجانات، فيلم المصير للمخرج يوسف شاهين، من الأفلام اللي حقيقي فخورة إني كنت جزء منها".

    وتابعت ليلى: "الفيلم شارك في المسابقة الرسمية لكان عام 1997، واترشح للأوسكار عام 1998، واتعرض في تكريمي السنة اللي فاتت في مهرجان قرطاج، واتعرضت النسخة المرممة من الفيلم ضمن قسم كلاسكيات في الدورة الـ 71 من مهرجان كان السينمائي، في مايو 2018".

    وأضافت علوى: "ولسه بيتعرض لحد دلوقتي في المهرجانات، فيلم مستحيل يتنسي بأبطاله، بنجاحاته، بأغانيه، برقصاته، بالأماكن اللي اتصور فيها والجو الأندلسي القديم، وكلنا بنعتبره محطة مهمة ونقلة فى السينما المصرية كلها وفي تناول قضايا المجتمع، فيلم للتاريخ بجد".

    جدير بالذكر أن الفنانة ليلى علوي شاركت في يوليو الماضي في افتتاح مهرجان أصيلة الدولي بالمغرب.

    View this post on Instagram

    بمناسبة موسم المهرجانات، فيلم "المصير" للمخرج يوسف شاهين، من الأفلام اللي حقيقي فخورة إني كنت جزء منها، الفيلم شارك في المسابقة الرسمية لكان عام 1997، واترشح للأوسكار عام 1998، واتعرض في تكريمي السنة اللي فاتت في مهرجان قرطاج، واتعرضت النسخة المرممة من الفيلم ضمن قسم "كلاسكيات" في الدورة الـ 71 من مهرجان كان السينمائي، في مايو 2018. ولسة بيتعرض لحد دلوقتي في المهرجانات، فيلم مستحيل يتنسي بأبطاله، بنجاحاته، بأغانيه، برقصاته، بالأماكن اللي اتصور فيها والجو الأندلسي القديم .. وكلنا بنعتبره محطة مهمة ونقلة فى السينما المصرية كلها وفي تناول قضايا المجتمع.. فيلم للتاريخ بجد ! #ليلى_علوي #المصير #Laila_Eloui

    A post shared by LailaElouiOfficial (@lailaelouiofficial) on

    إعلان

    إعلان

    إعلان