إعلان

رفضها عمرو دياب وإيهاب توفيق.. قصة أغنية "كسرت الدنيا" لـ حلمي عبد الباقي

09:00 ص الإثنين 13 سبتمبر 2021

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - هاني صابر:

يحل اليوم الاثنين 13 سبتمبر، عيد ميلاد الفنان حلمي عبد الباقي، الذي يتولى حاليا ملف الخدمات بنقابة المهن الموسيقية، إذ أنه من مواليد 1956، وخاض رحلة طويلة مع الغناء، وعاد مؤخرا بعد غياب سنوات بأغنية جديدة للجمهور بعنوان "بعتذر لك".

ومن بين الأغاني التي حققت نجاحا كبيرا في السابق لحلمي عبد الباقي، أغنية "نورتي أيامي" عام 1999، والتي روى قصتها ببرنامج "بنت البلد" عبر قناة "المحور" في فبراير 2021، قائلا: "الأغنية دي ليها كواليس حلوة معايا.. بعد ما أنا خلصت الألبوم اللي نزلت فيه الغنوة دي، وكنت وقتها قفلت الألبوم وبنزل الماستر عشان الشريط ينزل السوق".

تابع: "المطرب والشاعر مصطفى كامل في الفترة دي كنا بنام ونصحى ونشتغل مع بعض، فقالي هنروح لحميد الشاعري، ولما روحنا لقينا عنده موجود إيهاب توفيق وعمرو دياب وفارس، وكنا لمة كبيرة، وفي وسط الكلام مصطفى كامل قالهم أنا عندي أغنية بتقول (نورتي أيامي.. غيّرتي لون وطعم وشكل الحياة).. وقعدوا يقولوا (لون وشكل ورائحة) وفضلوا يضحكوا على الأغنية دي".

أضاف: "بعد ما أنا سمعت الأغنية دي.. روحت بيها في حتة تانية خالص بعد ما نزلنا من عندهم، وقولتله يا مصطفى الأغنية دي أنت مسمعتهاليش قبل كده، فرد عليا (أنت خلصت يا نجم)، قولتله (مفيش خلصت دلوقتي هنعملها)، وروحنا المصنفات وخلصنا ورقها وعملي التنازل بتاعها، وروحنا لحميد الشاعري عشان يوزعها، ويشاء المولى عز وجل إن الأغنية دي تكسر الدنيا بعد نزولها، وكانت أول أغنية يعملها المخرج أحمد المهدي سينما".

وقال الفنان حلمي عبد الباقي عن فترة غيابه: "أنا متاخد من فني قبل النقابة، وروحت الحج في 2007 ، وحسيت فجأة إني مش عايز أغني، وفضلت 10 سنين بعيد عن الموسيقى والفن، وروحت قعدت في الإمارات، لأني مريت وقتها بالعديد من الإحباطات بسبب الإعلام، ولما قعدت فترة طويلة وقدمت حفلتي الأولى بعد الغياب ولقيت الناس لسه حافظة أغانيا، فكانت سببا في عودتي للغناء مرة أخرى".

وولد حلمي عبد الباقي في محافظة الشرقية، ودرس بكلية التجارة جامعة الزقايق، حيث حصل على لقب مطرب الجامعة الأول 3 مرات، وبدأ مسيرته الاحترافية كمطرب في الثمانينيات، وأصدر ألبومه الأول "الغربة" سنة 1985، وبعده أصدر عدد ألبومات، ومنها "عيني عليكي"، و"عجبتيني"، و"اوعديني"، و"سلم عليها"، و"حاضر" و"هات إيدك".

وخاض حلمي عبد الباقي، عدة تجارب في التمثيل، وقدّم أعمالا سينمائية وتليفزيونية ومسرحية، مثل فيلم "زمن الجدعان"، ومسرحية "جنون البشر" مع الفنانة عبلة كامل وغيرها.

فيديو قد يعجبك: