إعلان

أكرم حسني يتهم مطربي المهرجانات بسرقة لحن "بالباقي لبان" ويلجأ للقضاء

03:16 م الإثنين 15 يونيو 2020

أكرم حسني

كتبت- منى الموجي:

عبر الفنان أكرم حسني، عن استيائه من تعرضه لسرقة أعماله الفنية، مشيرًا أنه عادة ما يصمت ولا يتحدث عن الأمر، لكنه اختار هذه المرة أن يحافظ على حقوق الملكية الفكرية، وألا يسمح لأحد بسرقة مجهود وتعب الناس.

وكتب حسني على حسابه الشخصي بموقع "فيسبوك": "الحقيقة دي مش أول مرة اتعرض فيها لسرقة شغلي بس الموضوع وصل لحد مايتسكتش عليه، انا مش ضد أي شكل من الأشكال الفنية طالما بتتقدم في إطار من الاحترام للمهنة وللمجتمع، لكن أنا ضد كل أشكال التعدي على حقوق الملكية الفكرية وسرقة مجهود وتعب ناس قعدت كتير أوي تشتغل".

وتابع "عملت أغنية دعائية لمسلسلي الأخير في رمضان اللي فات اسمها (بالباقي لبان)، من كلماتي ولحن بلال سرور وتوزيع كينج، واتفاجئت من يومين إن تم سرقة لحن الأغنية واتعمل عليها مهرجانين واحد اسمه (هلا و الله) وواحد اسمه (خد فطيرك)، ودي مش أول مرة ابقى عامل اغاني سواء من ألحاني أو من ألحان زمايلي المحترمين اللي بتعامل معاهم ويتسرق اللحن ويتعمل بيه أغاني، ودي سرقة صريحة تستوجب اتخاذ اجراءات قانونية".

وأكد حسني "يتم حاليا اتخاذ كافة الإجراءات القانونية اللي تحفظ حقي وحق زملائي الملحنين ضد اللي سرقوا الأغنية؛ لوقف المهزلة دي وبتوجه للنقيب المحترم الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية بشكوي ضد من تعدوا على اللحن الأصلي للأغنية واتمني يكون في قرارات صارمة لعدم تكرار ده".

جدير بالذكر أن مسلسل "رجالة البيت" عُرض في رمضان المنقضي، وشارك في بطولته أحمد فهمي، بيومي فؤاد، عارفة عبدالرسول، وويزو.

فيديو قد يعجبك: