إعلان

"وهي عاملة إيه دلوقت".. حكاية أغنية خطفها عمرو دياب من محمد منير

05:00 ص الإثنين 12 أكتوبر 2020

عمرو دياب

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

قدّم الهضبة عمرو دياب، ضمن ألبوم "تملي معاك" (2000) أحد أهم الألبومات التي قدّمها طوال مشواره، أغنية "وهي عاملة إيه دلوقت" من كلمات بهاء الدين محمد، وألحان عصام كاريكا، وتوزيع طارق مدكور.

وخلال حلوله ضيفا على قناة "النهار"، سبتمبر 2019، كشف الملحن عصام كاريكا، مفاجأة عن "خطف" الهضبة عمرو دياب، لأغنيته الشهيرة "وهي عاملة إيه دلوقت" من الكينج محمد منير.

وقال كاريكا: "عمرو دياب ذكي جدا، هو عنده جمهور كبير، ومحمد منير عنده جمهور كبير، طيب ليه ما يخدش جمهور منير معاه بطريقة ذكية! أول تعاملي معاه قالي: مش عامل حاجة لمحمد منير؟ قولتله: عامل، وقعدنا على البيانو وسمعتهاله، قالي: أنت سمعتها لمنير؟ قولتله: لأ لسه، قالي: طيب الأغنية دي عجباني، أول ما سمعها قالي: الله هو ده.. تعالى نسمعها لطارق مدكور، طارق قالنا: جميلة، الأغنية دي (وهي عاملة إيه دلوقت)، الأغنية دي أول ما نزلت عملت ضجة فوق الوصف، وكل الناس قالتلي أنت عامل حاجة محترمة وحلوة".

وفي أكتوبر 2019، قال كاريكا حول قصة الأغنية خلال حواره ببرنامج "حكاية ألبوم" على إذاعة "نجوم إف إم": "بهاء الدين محمد كان قال لي المذهب فقط وليس الكوبليه، ووجدت اللحن طالع بنفسه دون أي تعب أو مجهود وبدأت أسجلها في الأستوديو الخاص بي، وبعد 4 أيام قابلت عمرو دياب ولم يكن تعاون مع بهاء الدين من قبل، وعرضت عليه الأغنية وسمعته المذهب وسمعناها للموزع طارق مدكور وقالنا نعملها على شكل دفوف مثل أغاني محمد منير ومنيب".

أضاف كاريكا: "كلمت بهاء الدين محمد وقتها وقلت له عايزين نكمل كلمات الأغنية، ولحنتها وسمعتها لعمرو ووافق فورا وطلب مني الذهاب للأستوديو لتسجيلها فورا في نفس الليلة".

وحول استمرار نجاح الأغنية، قال كاريكا: "الحاجات اللي مفيهاش فذلكة بتوصل للناس، أغنية منذ 19 سنة وعمرو يغينها حتى الآن ويترك الميكروفون للناس وهم يرددونها وهي من العلامات الفارقة في مسيرتي، لم أكن أتوقع أن تظل 19 سنة الناس حافظها ويرددونها، وقلت أغنية عادية الناس تقعد سنتين وتمر مرور الكرام، وأول مرة كان اعتراف من رجل وعمرو يقول (ظالمها وقلبي جارحها) وهو من جعل البنات أيضا تحبها وهذا كان في صالحنا".

وفي 12 يوليو الماضي، احتفل عصام كاريكا بمرور 20 عاما على صدور أغنية "وهي عاملة إيه دلوقت"، التي لحنها لعمرو دياب، وكتب عبر "فيسبوك": "النهاردة الذكرى الـ20 لغنوة (وهي عاملة إيه دلوقت)، ولسه عايشة".

واحتفل الهضبة عمرو دياب، يوم الأحد، بعيد ميلاده الـ59، إذ أنه من مواليد 11 أكتوبر 1961، وهو صاحب مشوار كبير في عالم الغناء، بدأه عام 1983 بأول ألبوماته "يا طريق"، وعلى مدار نحو 4 عقود تالية حقق نجاحات كبيرة وضعته على عرش الأغنية العربية، وآخر ألبوماته "سهران" عام 2020.

بينما احتفل الكينج محمد منير بعيد ميلاده الـ66 يوم السبت، إذ أنه من مواليد 10 أكتوبر 1954.

فيديو قد يعجبك: