إعلان

تقرير رسمي عن "نسر الصعيد": يحتوي على ألفاظ نابية وإيحاءات جنسية

10:45 م الخميس 24 مايو 2018

مسلسل نسر الصعيد

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - مصطفى علي

حصل "مصراوي" على تقرير لجنة الرصد والتقييم التابعة للمجلس الأعلى لتنظيم الإعلام، برئاسة الدكتورة سوزان القليني، حول دراما رمضان.

وأورد التقرير مخالفات مسلسل "نسر الصعيد"، والتي جاءت كالآتي:

حلقة 19 مايو:

محمد رمضان يرد على الشاب الذي يسخر منه يقول له: "يا راجل"، فيرد عليه: "يا مرة". (ألفاظ نابية وأسلوب ركيك فى الحوار وإيحاءات جنسية ومشاهد خادشة للحياء".

حلقة 21 مايو:

محمد رمضان في دور الأب يداعب زوجته وفاء عامر قائلاً: (قومى اطفي النور.. الليلة دى ليلة قمرية ومبروكة وشكل العيال هيزيدوا واحد)، وفاء عامر: (جرى إيه يا راجل.. هو أنت بتكبر ولا بتصغر).

ليرد محمد رمضان: (شوف بنت الكلب اللى بتحسدني).. ثم يحمل وفاء عامر قائلاً: (أنا أبوى كان دايماً يقولى جدر الشجرة الأصيلة ما يموتش أبداً، ولا ينحنى).

وفي مشهد آخر يرد محمد رمضان على الشاب الذى يسخر منه بقوله البدلة دى واسعة عليك.. فيرد: (لأ دى معمولة علشاني.. الواسعة دى حاجة تانية).

حلقة 21 مايو:

مشهد إهانة لإحدى فئات المجتمع: "مها أبوعوف عن السيدة الصعيدية والعريس الصعيدي: (دول مش زينا ولا بيلبسوا زينا ولا هيبقي فى بينا وبينهم لغة حوار .. أنت مش شايفة هما داخلين بإيه؟ دا ناقص يجروا خروفين وراهم.. يا ريتهم يسمعوا ولا يتفلقوا، أنا مش عارفة أنت جايبة الهباب دا منين.. قرف، قنا إيه دى اللى بنتى تعيش فيها؟).

حلقة 22 مايو:

شاب البار لباسل الزارو: (جرى إيه أنت عايز تكوش على اللى هنا كلهم.. أنت مش معاك واحدة؟، أختك؟ طيب خد أنت صحبتك روح بيها وسيبلي أختك أروح بيها).

وعرض مشهد لمحمد رمضان وهو يذهب للبار لمساعدة أخو زوجته على الانتقام من الشباب الذين تشاجروا معه، ويعرفهم على نفسه على أنه ضابط مباحث وممكن يغلق المكان.

يذكر أن اللجنة التزمت في إعداد التقرير بالمعايير التي وضعها المجلس والتي جاءت متوافقة مع المعايير الدولية، على أن تعد تقريرها النهائي بالتعاون مع لجنة الدراما بعد نهاية الشهر الفضيل، والذي سيشمل تقييمًا شاملًا للدراما الرمضانية.

شاهد مسلسلات رمضان "قبل أي حد"

جهز إفطارك من طبخة ع السريع: أسرع طريقة لتجهيز الأكل

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: