إعلان

"نصف مغامرة".. ماذا قال طارق الشناوي عن مسلسل "المشوار" وموهبة محمد رمضان؟

12:58 ص الأحد 01 مايو 2022

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- وائل توفيق:

قال الناقد طارق الشناوي، إنه يعتبر مسلسل "المشوار" للفنان محمد رمضان والمخرج محمد ياسين، هو نصف مغامرة، حسب وصفه.

الشناوي قال لـ"مصراوي": "محمد رمضان ممثل موهوب والكلام ده أنا قولته في عام 2008، مع بدايات ظهوره، لما شفته في (احكي يا شهر زاد)، وقبلها بشوية كان في مسلسل (السندريلا) بيقدم دور أحمد زكي، وراهنت عليه إن هيبقى بطل قادم".

وأكد "الشناوي" أن العديد من المخرجين الكبار راهنوا على موهبة محمد رمضان في بداياته، على رأسهم المخرج الراحل محمد خان وعرض عليه بطولة فيلم "المسطول والقنبلة" المأخوذ عن قصة قصيرة لأديب نوبل نجيب محفوظ، وذلك قبل أن يرحل المخرج عن عالمنا، وأضاف: "وكثير من المخرجين الكبار المعروفين بالاهتمام بفكرة الممثل وليس النجم، كان محمد رمضان موضوع بالنسبة لهم على الخريطة، فهو فعلا ممثل موهوب".

وحول مسلسل "المشوار"، أضاف "الشناوي": "محمد رمضان عمل نصف مغامرة، لما اشتغل مع محمد ياسين، راهنت على إن العمل هيكون عمل استثنائي، هيتفوق حتى على أعمال محمد ياسين نفسها اللي قدمها قبل كده، لإن المرة دي معاه نجم جماهيري من الطراز الأول، اشتغل هو مع نجوم، لكن أول مرة يبقى نجم بقوة محمد رمضان، لكن التترات اللي عليها 5 مخرجين أحيانا، وأحيانا بيتدبلوا، يعني ممكن تلاقي بعدها في اسم تشال وتحط اسم تاني، والمخرج بقى اسمه مشرف، والكاتب أو المؤلف بقى اسمه أيضًا مشرف، كل ده مش ممكن لا ينعكس على الشاشة، لكن هو عمل في المطلق جيد، مشكلته إنه نصف مغامرة، إن التوقع كان أكبر بكثير من الواقع".

وتابع: "التوقع هو اللي عمل المشكلة، ربما لو مكانش فيه توقع كان الأمور مشيت أكتر، كان ممكن المشوار يعدي أكتر، فاضطر يدخل في حكايات درامية ثانوية كتير بتاخد المساحة، عشان تملى فراغ".

مسلسل "المشوار" يروي المتاعب والصعوبات التي تواجه "ماهر" محمد رمضان، وزوجته "ورد" دينا الشربيني، وابنهما "رحيم" خلال مشوار حياتهما، فيظهران خلال العمل وهما يحاولان الهروب. وشارك في بطولة العمل، الفنانين أحمد مجدي وأحمد صفوت وندا موسى وأحمد كمال وسيد رجب وبيومي فؤاد وغيرهم.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان