إعلان

الاختيار 3 الحلقة 23.. تمرد تواصل جمع التوقيعات والسيسي يقدم نصيحة لمرسي

11:06 م الأحد 24 أبريل 2022

ياسر جلال وصبري فواز - الاختيار 3 الحلقة 23

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- منال الجيوشي:

شهدت الحلقة 23 من مسلسل الاختيار 3، والذي يعرض على شاشة ON E العديد من الأحداث أبرزها:

في مقر حركة تمرد، يواصل أعضاء الحركة جمع التوقيعات، ويقول محمد عبدالعزيز (عصام السقا): شباب جبهة الإنقاذ تواصلوا معانا.

حسن شاهين: أنا رأيي إننا نفضل زي ما إحنا من غير أي تحالف.

عزيز: إحنا محتاجين دعم كل القوى الثورية والمعارضة.

وبعدها يدخل أحد شباب جبهة الإنقاذ للمقر، ويقول: القيادات الكبرى في جبهة الإنقاذ رفضوا الانضمام لحركة تمرد.

بعد القبض على الإرهابي بركات، يتم التحقيق معه في مقر الأمن الوطني، ويعترف بمعلومات منها علاقة أبو عمر بحازم صلاح أبو إسماعيل، وكيف كان الأخير يدعمه بالسلاح والمواد.

ويتوصل المقدم زكريا يونس (كريم عبدالعزيز) لأحد العناصر الإرهابية الذي انشق عن مجموعة أبو أيوب وأبو أنس، ويعلم أنه يستخدم أسلوب يدعى "الذئاب المنفردة" وهو نفس الأسلوب الذي كان يتبعه الإرهابي كريم بديوي. ويعتمد هذا الأسلوب على استقطاب الشباب الذين لديهم مشاكل نفسية أو مالية، ويقوم بتدريبهم ويستخدم زوجته منة (سلمى أبو ضيف)، لتصوير أقسام شرطة.

يلقي جهاز الأمن الوطني القبض على منة، ويحقق معها المقدم زكريا، وبعدها يتم إلقاء القبض على زوجها.

يناقش قيادات جماعة الإخوان التعديلات الحكومية التي تشمل تغيير 9 وزراء، وفي مكتب الإرشاد يلتقي قيادات الجماعة.

يرفض خيرت الشاطر (خالد الصاوي) تغيير وزير الإعلام رغم الرفض الشعبي له، ويتهم معارضيه بـ"السفلة وقليلي الأدب".

ويقول مدير مكتب الرئيس محمد مرسي (صبري فواز) إنه اقترح الدكتور يحيى حامد لوزارة الاستثمار، فيصدق مكتب الإرشاد على التعديلات الحكومية.

يجتمع شباب جبهة الإنقاذ لمعرفة من سينضم لحركة تمرد ومن يرفض الانضمام للتحالف، فيدخل محمد عبدالعزيز قائلا: أنا عارف إن عندكم شكوك إنكم تبقوا معانا أو تكملوا في مساركم، تمرد تبان إنها مش منطقية ولا عملية، استمارة إيه اللي نمشي بيها الإخوان أو الرئيس، إحنا هندعو الناس للنزول يوم 30 يونيو ولو الناس وقفوا معانا كل المعادلة هتتغير.

يقابل مروان (أحمد عز) الشيخ أحمد (منذر رياحنة)، ويقول الأخير: إحنا سوا في الهم والدم.

مروان: أول مرة قابلتك قلت عليك أبو الرجولة.

الشيخ أحمد: كل يوم بيقتلوا وبيسرقوا وينهبوا الناس الغلابة، وأنا مش قادر أعمل أي حاجة بسببكم، أنا اتولدت هنا وعارف كل شبر في الأرض دي، سيبوني أسبقكم بخطوة وولادي هيكملوا معاكم.

مروان: لا إحنا هنعمل حملات أمنية بالتعاون معكم، الناس دي لازم تعرف إن فيه ناس بتحميكم.

تم تكليف إسراء (دنيا المصري) بنقل مواد وخطوط وهواتف محمولة وسبائك ذهبية من أحد الأشخاص على الحدود، فيقوم الضابط مصطفى (أحمد السقا) بطمأنتها ومعرفة عدة تفاصيل حول هذه المهمة.

يعطي الشيخ أحمد تعليمات لأهل سيناء بالتعاون مع الجيش، وبالفعل يقوم الجيش بعمل حملات أمنية بالتعاون مع أهالي سيناء والقبض على عناصر تكفيرية.

يتباحث محمود عزت (مجدي سعيد) مع خيرت الشاطر حول تعاون أهالي سيناء مع الجيش، ويقول الأول إن أصدقائهم متخوفون من هذا التعاون.

خيرت: إحنا عملنا أقصى ما نستطيع، أكتر من كده يبقى بنعرض علاقتنا مع الجيش لخطر كبير، هما يشتغلوا على كسر العلاقة بين الجيش والقبايل، ولو الوضع بيتأذم مفيش مانع إنهم يرهبوا القبايل الأضعف.

عزت: إحنا جمعنا معلومات عن شباب تمرد وعلاقتهم بالقوى التانية.

خيرت: ده شغل عيال، عايزين يقولوا إنهم لهم ظهير شعبي في الشارع، سيبوهم يفرغوا طاقاتهم.

يطلب محمد مرسي مقابلة وزير الدفاع الفريق عبدالفتاح السيسي (ياسر جلال) ، فيتصل به هاتفيا، ويقول: سيادة الفريق أنا مش عايز حد من السكرتارية أو أي حد يعرف، أنا هستناك تدخل من بوابة 14 بعد الموظفين ما يروحوا.

يقابل وزير الدفاع، الرئيس مرسي في قصر الاتحادية، ويكون بصحبته اللواء محمد العصار.

السيسي: فخامة الرئيس اسمحلى أتكلم مع حضرتك بصراحة، تقديرات الموقف اللي بعتها الهدف منها وضع صورة واضحة وأمينة.

مرسي متعجبا: فيها إيه تقديرات الموقف دي؟

العصار: حجم التحديات كبير جدا وفيه معلومات عن هشاشة الاقتصاد ولابد من حشد جهود كل القوى، مع الأخذ في الاعتبار إن من استراتيجية الدولة عدم التدخل في أمور دول تانية.

السيسي: المقترحات هي التصالح مع كل القوى الوطنية والحفاظ على مؤسسات الدولة وعدم السماح للتدخل في شئونها وعدم تدخل مكتب الإرشاد في الحكم، والكلام ده ضد فكرة وعقيدة الإخوان والتنظيم الدولي، كمان لازم يكون فيه دعم لأجهزة الدولة لمواجهة الفكر الهدام، أهم حاجة المصارحة المستمرة للرأي العام والتعامل معه على إنه كتلة واحدة.

السيسي متابعا: حجم التحديات ضخم جدا ومخيف، والجماعة مش هتقدر تتعامل معاه، لما كنت بقول إن حالة التظاهر اللى استمرت سنة ونص، جابت البلد على الأرض، والفاتورة الباهظة للمواد البترولية والدعم، تفتكر إن الجماعة هتقدر تتعامل مع كل المسائل دي، يا فخامة الرئيس البلد بتدار برئيسين، واحد هنا في الاتحادية، وهناك في مكتب الإرشاد.

مرسي: يا سيادة الفريق جماعة الإخوان بتحاول تساعد.

السيسي: فخامة الرئيس خيرت الشاطر ومحمد البلتاجي هدفهما التمكين والسيطرة، عندي اقتراح، نحط النقط على الحروف، يا ريت يا فندم ملكش دعوة بالجماعة، مش قصدي يا فندم إن حضرتك تعاديهم، لأ لأ لأ، يعني بقول نحط النقط على الحروف، مكتب الإرشاد في مكانه، والرئيس بيدير الدولة.

مرسي: لو أنا انفردت بالحكم وهمشتهم، مش هيسيوني ولا هيسيبوا ولادي، دي دونها الرقاب.

السيسي: فخامة الرئيس الجيش معاك مش مع الجماعة، وأنت عارف يعني إيه الجيش مع حضرتك، طول ما الشعب معاك.

"الاختيار 3" بطولة: أحمد السقا، كريم عبدالعزيز، أحمد عز، ياسر جلال، خالد الصاوي، عبدالعزيز مخيون، صبري فواز، وعدد من ضيوف الشرف، ومن تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان