إعلان

"اللي فيها لله ما بتغرقش".. قصة كهربائي يصلح سيارات الجمعيات الخيرية مجانا في كفر الشيخ - فيديو وصور

04:38 م الخميس 01 سبتمبر 2022

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كفر الشيخ - إسلام عمار:

ورشة صغيرة متخصصة في إصلاح كهرباء السيارات يديرها شاب ثلاثيني ذاع صيته بين أبناء مهنته في الفترة الأخيرة بسبب ما يفعله في تصليح كهرباء سيارات الجمعيات الخيرية، وتكريم الموتى وكهرباء دراجات ذوي الهمم مجنا.

"الحمد لله ربنا بيكرمني وبيوسع علي.. وكل واحد عشان ربنا يفتح عليه يسيب من ناحيته شوية عشان يلاقي ربنا يقف جانبه يعني اللي فيها لله ما بتغرقش"، تلك كانت كلمات محمد محمد السماحي، 31 عامًا، كهربائي سيارات من أبناء مدينة دسوق في محافظة كفر الشيخ، لـ"مصراوي"، راصدًا الجانب الإنساني في عمله.

أكد محمد أنه يعمل في مهنة كهربائي سيارات، منذ 21 عامًا عندما كان يبلغ من العمر 10 أعوام، وتربى بين أفراد أسرة تحرص على فعل الخير في أي مجال حتى لو كان العمل الخيري يتعلق بمهام العمل مثل والده الذي رحل عن الدنيا، وأوصاه بالحرص على فعل الخير، والوقوف بجوار كل من يحتاجه.

لفت إلى أنه خلال الفترات الأخيرة، وفي ظل ارتفاع أسعار قطع غيار السيارات، وما يتعلق بها في سوق السيارات اتفق مع شقيقه أحمد الذي يؤدي واجب الخدمة العسكرية حاليًا، ومساعده في الورشة ويدعى حسين الشاعر، على تخصيص جزء من عملهم في سبيل الله يتمثل في إصلاح كهرباء السيارات الخاصة بنقل الموتى التابعة للجمعيات الخيرية وفقًا لوضعها الخيري.

وأوضح أن عمله وشقيقه، ومساعده في الورشة الصغيرة لم يقف على ذلك فقط بل هناك تساهلات مع ذوي الهمم الذين يلجأون إلى الورشة لتصليح درجاتهم النارية في تحصيل أجر نظير ما عملوا به في دراجاتهم، واحيانًا يصل الأمر لعدم تحصيل أي أجر منهم ابتغاء لوجه الله، ونفس الأمر مع بعض السائقين عندما يتعرضون للازمات في بداية

"اللي معاه بيدفع اللي يدفعه..مش بنجبر حد على أجر كامل..احنا ربنا بيسترها معانا عشان بنعذر الناس"، يستكمل محمد السماحي، حديثه مضيفًا أن والده كان يعمل حرفي "رفا" وتعني إصلاح الثقوب في الملابس بطريقة يدوية حتى لا تظهر الثقوب في الملابس وكأن الملبس جديد

وأشار إلى أن كثيرون كانوا يلجأون لوالده لإصلاح ملابسهم، وليس لديهم أموال فكان يتعامل معهم بشكل عادي دون أن يحصل منهم على أي مبالغ فكان دائم الكلام معه بجملة:"اللي فيها لله يا ابني ما بتغرقش..وطول ما انت بتقف مع الناس فهتلاقي ربنا هيقف معاك".

اختتم محمد حديثه لـ"مصراوي" قائلا:"أنا مش عايز حاجة في الدنيا غير ان ربنا يسترها معايا..ويكرمني بالرزق حلال وأي واحد محتاجني انا موجود وهاقف معاه ماحدش واخد منها حاجة غير الستر من عند ربنا وحب الناس".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان