إعلان

السيسي: "الاستقرار والأمن" ضمان تحقيق خططنا في كل المجالات

12:32 م الأحد 29 يوليه 2018

الرئيس عبدالفتاح السيسي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- ياسمين محمد:

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن عدم نجاح فكرة التأمين الصحي الشامل منذ عام 1964 ليس بسبب فشل الفكرة، بقدر عدم وجود استقرار في ذلك الوقت: "لو مصر كانت مستقرة من سنة 64 لحد دلوقتي كانت هتبقى في منطقة تانية خالص بما فيها العلاج المقدم، لازم نحافظ على استدامة الاستقرار والأمن علشان نقدر نحقق أي نظام وضعناه، احنا مانجحناش في 64 علشان كان فيه حرب 67 اللي عثرتنا في كل شيء، وفي 2010 علشان الحالة الثورية اللي كان ليها تكلفة".

وأضاف الرئيس، خلال كلمته بجلسة "تطوير منظومة التأمين الصحي"، في إطار فعاليات المؤتمر الوطني السادس للشباب، المنعقد بجامعة القاهرة: "أنا مش بقول إن النظام ده ممكن يبقى ناجح بنسبة 100%، لكن نجاحه هيقدم نموذج للعلاج والتأمين الصحي للمواطنين المصريين في كل أنحاء الجمهورية"، إلا أننا إذا دخلنا في حالة أخرى من عدم الاستقرار فلن ينجح أي نظام في مصر سواء صحي أو تعليمي أو اسثماري.

وقال السيسي، إن ما تحقق في مصر خلال الـ4 سنوات الماضية، محاولة لتثبيت الدولة المصرية لعدم الانزلاق الذي وقعت فيه بعض الدول الأخرى دون ذكر أسماء: "هل حد يقدر في الدول التانية اللي فيها مشاكل يتكلم عن تأمين صحي أو كهربا أو تعليم؟".

وشدد الرئيس على ضرورة وجود تخوف شديد لدى المصريين من عدم الاستقرار، الذي يهدد كل ركائز النجاح التي تضعها الدولة حاليًا: "مش بقول كدا لصالح حد بعينه، الدول اللي بتنجح لم تتعرض في تاريخها المعاصر على الأقل لمدة 70 سنة لحالة من عدم الاستقرار العميق التي تعيق تخطيطها، قولولي مين الدول اللي ماكنش عندها استقرار وقدرت تخطط ونفذت تخطيطها، الدول دي ماقدرتش تحافظ على المتاح قبل ماتدور على الاستقرار".

وتشهد فعاليات اليوم الثاني، جلسة "تطوير منظومة التأمين الصحي"، كما يتضمن جلسة بعنوان "المشروع القومي للبنية المعلوماتية للدولة المصرية"، ثم جلسة "اسأل الرئيس.. الرئيس وشباب الجامعات" ويختتم المؤتمر بالجلسة الختامية في الرابعة مساء.

وانطلقت فعاليات اليوم الأول من المؤتمر، أمس السبت، بـ3 جلسات، بدأت الجلسة الافتتاحية في الـ11 صباحا، ثم جلسة "استراتيجية بناء الشباب المصري"، والجلسة الثالثة بعنوان "استراتيجية تطوير التعليم".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان