إعلان

​أول تعليق لـ"الحاجة سعدية" بعد عودتها لمصر: "شفت المرّ"

11:54 م الأربعاء 18 يوليه 2018

الحاجة سعدية

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد جمعة:

كشفت الحاجة سعدية أبو زيد، العائدة إلى مصر بعد ثبوت براءتها من تهريب مواد مخدرة إلى السعودية خلال سفرها لأداء مناسك العمرة، عن تفاصيل خداعها وتورطها دون علمها في تهريب حقيبة مواد مخدرة من مصر إلى السعودية.

وأضافت خلال حوارها ببرنامج "العاشرة مساءً" على فضائية "دريم"، اليوم الأربعاء: "منه لله اللي كان السبب.. أنا شفت المر ومكنتش مصدقة ومش متوقعة إني رجعت تاني لمصر".

وتابعت: "كنت ببكي بطريقة رهيبة، وبقيت عايزة أروح، لكن المستشار القانوني للسفارة كان معايا ديما وبيقولي إصبري وإن شاء هتسمعي خبر كويس قريب".

وقالت "سعدية": "دا أنا لو شفت عسكري بترعب وجسمي كله بيتنفض.. إزاي الشنطة عدت من المطار في مصر؟".

وحكت "سعدية" رحلتها إلى لسعودية منذ خروجها من البيت، قائلة: "كان نفسي أعمل عمرة وواحد من البلد اسمه عبدالله قالي إني في واحد سعودي اتبرع ليكي برحلة عمرة".

وتابعت: "كنت واخدة شنطة واحدة معايا فيها ملابس وأكل بس، وعبدالله حاول ياخد ملابسي لوضعها في الشنطة اللي فيها المخدرات، وقالي الشنطة دي فيها هدوم هتديها للراجل اللي أنتي رايحه له في السعودية، لكن أنا رفضت وقولتله مش هحط هدومي مع حد".

وأضافت: "محمود اتعصب وخلاني شكيت وخايفة إن يكون في الشنطة مفهاش حاجة، ورفضت أخدها معايا أصلا للمطار، لكن محمود عداها من السير والتفتيش في المطار بإسمي، وبعد ما شوفت إنها عدت من التفتيش اطمنت إنها مفيش حاجة".

واستطردت: "لما رحت السعودية واحد خد مني الشنطة وقالي إنا تبع محمود، ولما جينا نعدي من التفتيش اكتشفوا إن فيها مخدرات، قمت مصوته واترميت الأرض بعد ما أغمى عليا، وبعد 4 ساعات لما فوقت فضلوا يحققوا معانا".

وكانت السلطات السعودية ألقت القبض على "الحاجة سعدية عبدالسلام" فور وصولها مطار ينبع بالسعودية وبحيازتها حقيبة ممتلئة بالمواد المخدرة، إلا أنها نفت علمها بما تحويه الحقيبة من مواد مخدرة وأن شخصًا أهداها رحلة عمرة وطلب منها توصيل الحقيبة لمواطن سعودي.

وبعد 4 أشهر من التحقيقات عادت "سعدية" إلى مصر بعد ثبوت براءتها والقبض على المتورطين في الجريمة، فيما قال السفير أحمد أبو زيد، المتحدث باسم وزارة الخارجية، إن الوزراة تابعت القضية باهتمام كبير حتى أنهت إجراءات الإفراج عنها وتيسير أدائها مناسك العمرة ثم عودتها للوطن.

فيديو قد يعجبك: