إعلان

"حجاجوفيتش" عن أزمة ارتفاع الأسعار: "تعلموا من الأرجنتين"

10:22 ص الثلاثاء 31 مايو 2016

أحمد حجاجوفيتش الرحالة المصري

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت-عبير القاضي:

أعرب أحمد حجاجوفيتش، الرحالة المصري، عن استيائه من ارتفاع الاسعار قبل أيام قليلة من شهر رمضان الكريم، قائلا :" بمناسبة أن سعر كيلو فراخ البانيه وصل إلى حوالي ٧٠، بدون اي مقدمات أو حتي أسباب واضحة أو منطقية، فيه قصة شبيهة حصلت قبل كدة في الأرجنتين بس في البيض! اتفق تجار البيض هناك انهم يغلوا أسعارهم مرة واحدة من غير ما يفكروا في الناس اللي حتعاني من الموضوع ده ! فإيه اللي حصل بعد كدة 😊 ؟! المواطن الأرجنتيني كان لما ينزل للسوبر ماركت ويأخذ البيض ويلاقي سعره غالي يرجعه تاني علي الرف، كل المواطنين هناك عملوا نفس الحاجة من غير لا حملات علي السوشيال ميديا و لا رسائل، لان ديه ثقافة الشعب، شعب رافض ان الشركات تبتزه و تتحكم فيه".

وقال حجاجوفيتش، عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي"فيسبوك" أمس الاثنين، إن "في اليوم الثاني جه عمال الشركات عشان ينزلوا البيض الجديد بتاع انتاج النهاردة في محلات السوبر ماركت، فرفض كل الباعة انهم ينزلوا أي حمولة جديدة لأن إنتاج امبارح مفيش اي حاجة اتباعت منه بعد أيام وكالعادة جت عربيات التوزيع الخاصة بشركات البيض عشان تنزل الكميات الجديدة بس كلهم فوجئوا بأن بعض أصحاب المحلات رفضوا ينزلوا أي كميات جديدة، الا لما يتباع القديم، و بعضهم طلبوا بانهم يبدلوا الإنتاج القديم بإنتاج النهاردة".

وأضاف الرحالة المصري، " الشركات افتكرت بأن المقاطعة حتنتهي في بالكتير في أسبوع وبعدها الناس حترجع تشتري تاني، بس الأمر مختلفش لان الشعب الأرجنتيني مستمر في المقاطعة حتي بعد ما عدي اسبوعين وشركات البيض يتخسر، واتورط تجار البيض بإن بيضها مالي الثلاجات والمخازن والمستودعات والبقالات من غير ما حد يشتريه، مش بس كدة ديه كمان ديه بتخسر عشان بتأكل فراخها و بالتالي فيه بيض جديد بيتم انتاجه بس مش عارفين يبيعوه، فتضاعفت الخسائر على الشركات، وبعد ده كله، إجتمع أصحاب شركات البيض وقرروا يرجعوا البيض لسعره السابق، و افتكروا انهم كدة خلاص حلوا المشكلة خلاص، بس تواصلت المقاطعة برضه من الشعب الأرجنتيني، ف إجتمع أصحاب شركات البيض تاني و اتفقوا انهم يبيعوا البيض بربع سعره قبل الارتفاع مع تقديم اعتذار رسمي للشعب في الصحف بعدم تكرار ما حدث".

وتابع قائلا :" نستفيد من القصة ديه ان الثقافة عامل أساسي ومحوري لرقي الشعوب .. الشعب الأرجنتيني فاز فى معركته مع جشع التجار وفاز بأنه يشتري البيض بخصم 75٪ من سعره الأصلي، احنا كشعب نقدر نرفع أو ننزل أسعار أى سلعة، لكن للأسف احنا اللي بإيدينا بنشجع التجار على رفع اﻷسعار !!للاسف احنا هنا في مصر لما التجار بيغلوا الحاجة زي الفراخ مثلا بدل ما نقاطعها، او حتي لو كنا محتاجين للضرورة القصوي نشتري فرخة ولا فرختين بنروح نشتري اربعة، عشان بنقول نشتريه قبل ما يغلي تاني و مش حاطين في بالنا ان احنا كدة بنشجعهم علي ده!".

واختتم حجاجوفيتش، كلامه قائلا :" مش حتخسر حاجة لو انضميت لحملة مقاطعة الفراخ ولو اسبوع، بس حتخسر كتير لو ساعدت التجار في جشعهم بانهم حيزودا الاسعار اكتر!".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان