إعلان

ما سر ارتباط السفر ل"دهب" بـ"البنطلون الواسع"؟ .. عشاق المدينة يجيبون

11:00 ص الخميس 19 أبريل 2018

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث
كتبت- منة نافع:
"من جاء دهب عقله ذهب"، تلك إحدى الكلمات التي توصف جمال مدينة دهب، التي أصبحت الخيار الأول لكثير من الناس، خاصة الشباب،في الفترات الأخيرة لهدوء ونظافة المدينة، وطبيعتها التي تشعرك أنك سافرت لإحدى المدن الأوربية.
تشتهر دهب بوجود العديد من الأماكن السياحية بها، والأجواء الترفيهية مثل الغوص، ورحلات السفاري، وتسلق الجبال، بالإضافة إلى طبيعة أزياء أهلها المميزة.
يتعجب البعض من ارتداء الأشخاص في دهب الملابس الواسعة، و المليئة بالألوان المبهرجة، و الشال الطويل و الواسع، و"اسلبر" بسيط وعملي، هذا الزي الذي يرتديه دوماً المترددين على دهب.
قال عمر، مهندس كمبيوتر، :" خد معاك بنطلونك الواسع، و شالك الطويل، و أبعد عن موبايلك، واستمتع بالهدوء" هذه هي اهم نصائح قبل السفر ل"دهب".
وأكمل عمر:" أنا بحس بالراحة النفسية لما بلبس البنطالونات الواسعة، ومش بعرف البسها غير في دهب، و لما بروحها أول حاجة بركنها فب الدولاب هي البنطلونات الجينز علشان بتفكرني بضيق و زحمة المدينة".
كما قال أحمد، الذي يعمل في إحدي الكافيهات الشهيرة في دهب، :" اللبس ده من زمان جدًا بمعنى أن الناس بتحب تعمل كل حاجة عكس اللي بيعملوه في حياتهم في المدن الكبيرة، من ناحية اللبس الضيق و الزحمة".
وأكمل أحمد:" مش لازم تكون لابس لبس غالي و شيك، أهم حاجة الراحة النفسية و هو ده الي بنلاقيه في دهب".
قالت هاجر، االتي ترددت على دهب أكثر من مرة :"علشان الحياة هناك بسيطة، و الهدوم اللي دهب بتتميز بها رخيصة، فكل الي بيشوف اللبس ده بيعجبه وبيحب يشتريه، بجانب أن في حرية شخصية و كل واحد بيلبس الي يريحه".
وأضافت : فاطمة، مهندسة:"أنا اشتريت بناطيل واسعة من قبل ما اروح دهب، علشان كنت حابه إني اعيش نفس جوهم الخاص بيهم".
وروت بسمة، خبيرة مكياج:" أحلى حاجة في الهدوم أنها واسعة و مريحة، و قماشتها قطن ومش بتعمل حر للجسم، وأن تصميماتها شيك وتجانس الألوان الي فيها بتعجبني".

فيديو قد يعجبك: