إعلان

فاطمة كشري: اشتغلت مع عمالقة الفن ودخلت التمثيل بالصدفة

11:03 ص الإثنين 22 يناير 2024

فاطمة كشري

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- منال الجيوشي

تحدثت الفنانة فاطمة كشري، عن تفاصيل بدايتها الفنية، خلال لقائها مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامجها المنسي، المذاع عبر شاشة قناة "هي"

وقالت: الله يرحمه أستاذ نور الشريف كنت بحب تمثيله أوي هو والملك فريد شوقي، وفريد شوقي كان بيديني القوة أدافع عن إخواتي إحنا 3 بنات وأبويا متوفي، وجت فتحية أختي بعتالي فلوس من بره وروحت أجيب ثلاجة، كنت في شارع 26 يوليو لاقيت ناس كتير دخلت وسطهم أشوف في إيه قالولي دول بيمثلوا

وتابعت: ببص لقيت أستاذ تركي رحمة الله عليه وأولاده قولتلهم عايزة أشتغل معاكم، قالولي إنتي جاية بعافيتك علينا؟ روحي النقابة.

وتابعت: لما روحت النقابة طلبوا مني صورتين و6 جنيه وصورة بطاقة، وأول شغل اشتغلته كان "صراع الأحفاد" وتاني شغل كان "كتيبة الإعدام" مع الأستاذ نور الشريف، وكنت فرحانة أوي، وبعد كده اشتغلت مع أستاذ عبد الله غيث الله يرحمه وسناء مظهر.

أما عن سبب تسميتها بـ فاطمة كشري، فقالت: الحظ ضرب وروحت سيوة وقابلت العمالقة كلهم منهم أستاذ جميل راتب وأجانب، والحاجة فايزة ستنا كلنا قالتلي يا ماما إنتي متجوزة؟ قولتلها آه هو اللي بيجي ليكم مطلقين ولا إيه؟ قالتلي إنتي بتردي؟ الست دي مش هتنفع معايا، وقالتلي جوزك بيشتغل إيه؟ قولتلها بتاع كشري، قالتلي خلاص هسميكي فاطمة كشري.

وأضافت: لما كنا في سيوة كنا رايحين تبع المطبخ نغسلهم ونطبخ لهم وكل يوم واحدة تمثل، وأنا رجعت من سيوة ممثلة مرجعتش على المطبخ تاني، وكنا في فيلم سجينة 67 في سجن القناطر والأستاذ بيفرق الكلام قولتله هو أنا واقفة خارسة؟ راح إداني كلمة "دقي الستاير ليلتك فل"

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان