إعلان

جمال يوسف باكيًا: "قربت من الموت وخايف من مقابلة ربنا"

01:00 م الأربعاء 09 سبتمبر 2020
جمال يوسف باكيًا: "قربت من الموت وخايف من مقابلة ربنا"

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب – معتز عباس:

حلَّ الفنان جمال يوسف المصاب بمرض سرطان البلعوم، ضيفًا مع الإعلامية لميس سلامة، في برنامج "صباح البلد"، المذاع على قناة "صدى البلد"، اليوم الأربعاء.

ووجه "يوسف"، الشكر للقناة ومتابعيه عبر مواقع التواصل الاجتماعي، مضيفًا: "دعم السوشيال ميديا فرق معايا كدا، أنا كنت تعبان بقالي 3 شهور من غير شرب أو أكل بأخد محاليل بس، ماكنتش بعرف أتكلم غير لما بنتي قالتلي أنت قالب الدنيا على فيس بوك والناس بتدعيلك".

وقال إن الطبيب أخبره أن 11% فقط هم من يتحملون عناء المرض، متابعًا: "أنا تعبان من 6 شهور وقافل على نفسي، جسمي بدأ يضعف وكنت وصلت لليأس بعد ما رقبتي اتحرقت من الإشعاع، لكن أنا مبسوط إني شفت حب الناس وأنا عايش، والحمد لله لقيت نفسي بتكلم وعايز أشرب بعد دعم الناس، م

وأضاف: "قولت مش هتعالج وهسيب قدري لربنا وقربت منه، ابني قالي أرجوك أنا حاسس إني ضهري اتكسر من غيرك، فقررت أكمل جلسات الإشعاع، رغم إني تعبت ولساني اتحرق".

وأشار إلى أن صديقه تامر حمزة نشر خبرا حول مرضه، لافتا إلى أنه بدأ شرب المياه لأول مرة حينما تواصل معه الفنان محمد صبحي وتواصل مع طبيبه للتكفل بعلاجه فأخبره أن النقابة تكفلت بكل شئ، مردفًا: "أنا مش محتاج حاجة، النقيب أشرف زكي ملاك مش إنسان، تكفل بجميع نفقات علاجي ولم يتركني"؟

وتابع، باكيًا: "الأول كنت خايف من الموت، ولما قربت من ربنا مابقتش خايف، أنا بس خايف من مقابلة ربنا، عايز استغفر كتير قبل ما أقابله، أنا بني آدم وأكيد عندي ذنوب، موجهًا رسالة لجمهوره: "بحبكم أوي ورفعتم من روحي المعنوية ، منحتوني أمل إني أرجع أتكلم تاني"؟

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان