إعلان

موسى: "مرتضى منصور أفضل شخص لرئاسة "حقوق الانسان" ويا سلام لما يقابل مرسي في السجن"

08:30 ص الخميس 14 يناير 2016
موسى: "مرتضى منصور أفضل شخص لرئاسة "حقوق الانسان" ويا سلام لما يقابل مرسي في السجن"

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت – داليا مصطفى:

طالب الإعلامي أحمد موسى بتحية المستشار مرتضى منصور على توليه رئاسة لجنة حقوق الإنسان في مجلس النواب، مؤكداً على أنه يعد الشخص المناسب في المكان المناسب.

وأضاف "موسى" في برنامجه "على مسؤوليتي" على قناة "صدى البلد" مساء الأربعاء، "مهم جدا يبقى عندك حد فاهم قانون ويعرف يتعامل كويس مع المنظمات الممولة، ويعرف يرد على تقارير وأكاذيب العالم بيبقى عايز يدسها كدة، زي منظمة هيومان رايتس ووتش والعفو الدولية، والمنظمات اللي تتبعها هنا يقدر المستشار مرتضى منصور واللجنة اللي معاه التصدي للحاجات دي، وهنا مجلس النواب يتصدى".

وتابع: "يا سلام لما المستشار مرتضى منصور يروح يعمل زيارة لجماعة الإخوان في السجون، ويا سلام لما ياخد أعضاء اللجنة ويروح يقابل محمد مرسي، الرئيس المعزول، تخيلوا بقى الحوار اللي هيدور بين مرسي (الجاسوس)، بحسب وصفه، والمستشار مرتضى منصور، في سجن برج العرب، وهو من حقه كرئيس اللجنة إنه يطلب يعمل زيارات للسجون، لتفقد أحوال السجناء، ويتفقد أقسام الشرطة ومعاملة المواطنين وآداميتهم إيه".

واستطرد: "أحيي من اختاروه في هذه اللجنة، وهو كان في دماغه يختار اللجنة دي من الأول وهو أكبر الأعضاء سنا، و كان بيفكر للمستقبل فيشوف لجنة تقدر تتعامل مع هذه المنظمات أو يدس مناخيره في وضع البلد ويقدره يدحضوا كل الأكاذيب التي يروجها الخونة في الداخل والخارج هو بقية الأعضاء المحترمين".

وناشد "موسى" المستشار مرتضى منصور بتقديم طلب احاطة عاجل للوقوف على حيثيات قضية منظمات المجتمع المدني التي تلقت اموال من الخارج ولم تفتح هذه القضية حتى الآن.

 

فيديو قد يعجبك: